Přeskočit na hlavní obsah

Je to úžasné, protože jedu do práce, vystoupím z metra a jsem u Vás

53: Cyklus o návštěvnících a lidech kolem Knihkupectví & Antikvariátu Spálená 53.


Dnes Vám představíme paní Janu Peckovou, knihovnici školní knihovny ZŠ Voršilská. Rozhovor s pravidelnou návštěvnicí našeho Knihkupectví & Antikvariátu Spálená 53 proběhl přímo u ní v knihovně, kde pracuje a kam kupuje od nás knížky. Dozvěděli jsme se, co čte ráda ona, ale také jaký je vkus dnešních dětí.






Jak dlouho chodíte k nám do Knihkupectví & Antikvariátu Spálená 53?

Celou dobu co tam je, tedy více než 10 let.


A takovou dobu pracujete i tady, v Knihovně Voršilská?

Dělám tu už 15 let. Je to úžasné, protože vystoupím z metra a cestou do práce se můžu podívat u Vás na knížky, na všechno, co potřebuju.


A vy děláte knihovnici jen těch patnáct let tady, nebo ji děláte déle?

Já už to dělám mnohem déle, teď už dělám v důchodu.


A jak dlouho jste dělala knihovnici před tím?

Pětadvacet, třicet let.


A kde jste začala?

V Městské knihovně, pobočce Praha 9, to byl Prosek, Hloubětín a další, my jsme mezi těmi pobočkami cestovali.


A co Vás vlastně přitáhlo ke knihám?

Mě braly knihy odjakživa.

Četla jsem si odmalička. I pod peřinou s baterkou.


Takže jste si četla přes zákaz rodičů, přes to, že jste měla spát?

Jo, jo. Až jsem si zkazila oči.


Když jste tady začala dělat, tak jste na nás asi jednoduše narazila...

To víte, že jo. Ale náhodou. Já jsem z Prahy 9, takže když jsem sem přišla, tak jsem to tu neznala.

A jsem ráda a říkala jsem si a říkám, že jsem si nemohla přát nic lepšího, že si nemusím nikam zacházet.

Jiná knihkupectví jsou pro mě z ruky.


Co u nás nejvíc nakupujete?

Kupuji povinnou četbu, tedy to, co učitelé vymyslí, co by děti měli číst. Něco tady už v naší knihovně mám, něco samozřejmě nemám. A to se mi pak právě hodí, že je tu i antikvariát spojený s knihkupectvím. Za prvé jsou tam knížky levnější a za druhé tam seženu knížky, které už nejsou v prodeji. A učitelé často dávají četbu, která teď tolik neletí...

A je to u Vás úžasné. Protože jak k Vám chodím a nakupuji, tak jsou všichni velmi ochotní, a když nemají požadovanou knížku na skladě, tak mi ji seženou jinde. 



Co vy sama ráda čtete?

Sci -fi.


A nějaké moderní, současné, nebo i klasiky žánru?

Tak začala jsme Bradburym. 

Teď je ale moře jiné sci-fi. Ta technická sci-fi mě zas tak nebaví, ale taková ta pravá sci-fi s tou poetikou a tajemnem...


Takže trochu i fantasy?

Ano, tak nějak.


Co Vás na té fantasy a sci-fi baví nejvíc?

Právě ta fantazie a síla představ. Já bych řekla, že to jsou pohádky pro dospělé. Pohádka má ten půvab, že to většinou dobře dopadne, a to ve sci-fi taky, i když překonávají různé potíže, obtíže, které si člověk ani neuměl představit, ty si uměl představit jen autor, tak vždycky to nakonec dobře skončí. Člověk potřebuje mít pocit, že dobro zvítězí. To je taková přirozená touha člověka.


A co tady děti čtou, kromě té povinné četby?

Divil byste se, komiks.

Tin Tin, to je komiksové čtení pětašedesát let staré a ono to pořád oslovuje dnešní děti. Asterix, Garfield. A je to výborný, že čtou komiksy, protože přes tyhlety komiksy z nich začnou postupně být čtenáři.

Ozývá se asi desetiletý chlapec, který si z dalšími během našeho hovoru něco četl v knihovně a "nevšímal si nás": Já opravdu moc rád čtu komiksy.


Chvilku si s ním oba povídáme a pak se vracíme k tématu:

Divil byste se jak jiný mají dnes děti vkus, než měly jejich rodiče. Divil byste se, jak je málo oslovuje Verne, May, ten vůbec ne. Foglar taky tolik ne. 

Já dostanu nějaké peníze na každý měsíc a můžu si rozhodnout, kde a taky co koupím. Takže já tak asi vím, jaká skladba je pro děti vhodná.  Plus povinná četba. Fungují i jiné věci, například Deník poseroutky...

...

Tady je skvělé, že se se všemi dětmi známe a to,  jaký mají ke mně vztah. Já nejsem jejich máma, ani učitelka, takže je velmi otevřený, ten náš vztah. Znám je dobře, tady děti ani nepotřebují žádné průkazky do knihovny.


Kolik tady je vlastně dětí?

Celkem tak do pěti set. Ale ještě si je zvládám pamatovat. 

Nakonec je to pro ně dobře, i ten Shakespeare i ten Verne je teď i jako komiks. Komiksy jsou pro děti dobrým startem ke čtení.


Moc Vám děkuju za rozhovor a těšíme se na brzkou návštěvu.

Já taky.




Knihkupectví & Antikvariát Spálená 53. Místo plné knih a zajímavých lidí.